oxfam logotyp

Mumin ska hjälpa kvinnor att göra sina röster hörda

24 oktober 2017

I samarbete med Moomin Characters lanseras kampanjen ”Det osynliga barnet” i november. En nyutgåva med två av Tove Janssons noveller kommer att säljas till förmån för Oxfams arbete för kvinnor och flickor som lever i fattigdom.

Rädd. Ensam. Osynliggjord. Det är inte bara det osynliga barnets historia, utan också verkligheten för miljoner kvinnor och flickor världen över. Fortfarande är majoriteten av de som lever i fattigdom kvinnor, och Tove Janssons berättelser är mer aktuella än någonsin. Nu ger Oxfam, Moomin Characters och Förlaget ut en specialutgåva av novellsamlingen Det osynliga barnet för att hjälpa kvinnor och flickor som kämpar mot ojämlikhet och fattigdom.

Boken lanseras i Sverige den 20 november och fyrtio kronor per sålt exemplar doneras direkt till Oxfams kvinnoprojekt runt om i världen.

Berättelsen om det osynliga barnet utkom för första gången 1962 och handlar om en liten flicka som blir osynlig efter att ha blivit illa behandlad av kvinnan som tagit hand om henne. Flickan tas emot av muminfamiljen och får bo i Muminhuset där hon möts med värme och respekt. Så småningom blir hon synlig igen och återfår sin plats i världen – en rättighet som varje kvinna och flicka borde ha.

Insamlingen stöder Oxfams arbete i kampen mot extrem fattigdom och lidande runt om i världen, och det är kvinnor, flickor och deras rättigheter som står i centrum för kampanjen. Fortfarande nekas kvinnor ofta grundläggande rättigheter som utbildning, rättvis lön och anständiga arbetsförhållanden. Ofta drabbas kvinnor och flickor också värst i katastrofer, och en viktig del i Oxfams arbete för att utrota fattigdom är att stötta kvinnor.

Specialutgåvan innehåller två klassiska berättelser av Tove Jansson; Det osynliga barnet och Granen. Boken ges ut på svenska av Förlaget.

oxfam logotyp
Giva Sverige logotyp Svensk Insamlingskontroll logotyp